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⑫儒家と老荘思想     河東丈二 Joji Kawahigashi

nakata513

儒家と老荘思想

 中国では、この頃から文書行政が始まりました。なぜ中国でいち早く世界に先がけて大きい国がいくつもできたかといえば、漢字と書写材料があったからです。そのスタートが戦国時代です。文字を書ける人(金文職人)は2つに分かれます。1つは大国の官僚になる。もう1つは、豊かになったのでもう宮仕えしなくても飯は食えるだろうと思う人です。後者が諸子百家になっていきます。そして孔子や老子、墨子などが生まれました。


 中国の伝説も全部この頃に生まれています。当時、気候が温暖になって鉄器が普及していましたから、がんがん木を切って国土を開発していきました。木を切ったら洪水が発生しますよね。中国では昔からある禹(う)の治水伝説が有名ですよね。紀元前2000年ぐらいの話です。またこの禹という賢人が夏(か)という最初の王朝をつくったという伝説もあります。そんなものはうそです。この時代の話をずっと昔の話として、盛ったわけですね。


 中国の思想史の構造は割とシンプルです。孔子の教え、儒家の思想というのは簡単にいえば、現世肯定です。平たくいうと「どんどん成長してお金もうけしましょう、立派になってお父さん、お母さんさんを大事にして先祖を手厚く敬いましょう」という考えです。


 これに対して墨子の教えは、自然破壊を憂えて「小さい国でもいい、清く正しく美しく生きましょう」という考え方です。でも人間はそんなに立派な存在ではないので、墨子のグループは絶対、多数派にはなれません。多数派になれない人は「自分たちで団結しなければ死んでしまう」と秘密結社的になっていくのです。


 それから知識人というのはだいたいひねくれています。「高度成長万歳って何を言ってるねん」「自然破壊はあかんでとか、清く正しく美しく生きようって、何を言ってるねん、人生そんなに甘いものやないで」と。そういうひねくれている人は、胡蝶(こちょう)の夢などという、ひねくれた考えに弱いんです。ですから中国の思想界は、最終的には儒家と老荘思想に分かれていきます。


 中国の本流は法家で法律で優秀な官僚が全国を治めるという考え方です。でもそれだけでは持たないので建前として儒教の「お父さん、お母さん、ご先祖を大事にしましょう」が必要となります。要するに、儒教は体制を擁護する考えで、でもそれだけだと社会が安定しないので、知識人やひねくれた人向けに老荘思想がある。中国の思想界はそういう構造で考えれば分かりやすいと思います。選択肢があるということで、社会が安定するんですね。


 ただ、中国で面白いのは、この孔子のグループから孟子という天才が生まれたことです。孟子は、王朝交代の理論をつくり上げました。前回お話ししましたが、神様は天にいて主権を持っています。そして下界は皇帝に任せているわけです。神様は下界をじっと見ていて皇帝が悪い政治をしたら、けしからんと警告を発すると考えるのです。その警告が飢饉(ききん)とか、大雨とか、天変地異です。「これは悪い政治をしているからや」ということになる。でも実際は、単に気候が変動しているだけですから、それはどうしようもないことです。気候が悪くなればお米も取れないし、麦も取れないので、暴動が起こって王朝がひっくり返ります。しかし、それを孟子は「天が警告しても悔い改めなかったから、天が人民に命じて革命を起こさせたんだ」という理屈をつくり上げたのです。これが易姓革命論です。天命が改(革)まって王様の姓が変(易)わるという意味です。


 孟子は易姓革命を2つの方法で整理します。武力で前の王様の首を切るのが「放伐」。前の王様に迫って王様の位を譲ってもらうのが「禅譲」です。革命を理論化したわけですね。禅譲といっても実際は脅して「譲らんと殺すで」といって譲ってもらうので、中国のほとんどの王朝交代はこの禅譲というパターンを踏むことになります。


 その禅譲にも様式があります。みんなが見ているところに禅譲台という広い舞台をつくって、そこで漢(東漢)の皇帝が曹丕(そうひ)に「立派な素質を持っているから皇帝を譲りたい」というわけですよね。曹丕(そうひ)は「いえいえ、とんでもない」と。これを何回か繰り返して「そこまで言うのならお受けします」と述べる。そういう儀式まで作ってしまうのです。有名な漢魏故事ですね。。


 しかし、よく考えてみたら天の声なんか誰にも分からないし、国が乱れて食べられなくなったら農民が勝手に蜂起を起こして王朝を変えてしまいます。だから中国の王朝交代はほとんどが農民蜂起から始まります。これは実はとても危険な思想で、ある意味では人民主権を認めているわけですね。


 中国文明が世界でぶっちぎって早く進んだのは、書写材料が豊富にあって記録が残っているからです。記録が残っていると、巨人の肩の上に立つことができる。前の人が勉強して到達したところからスタートできます。漢字があり、文献が大量に残ったということが、中国の文明が早く進んだ一番の原因だと思います。


Chinese Confucianism and Taoism

In China, document administration began around this time. The reason why China was the first to create several large nations ahead of the rest of the world is because of the kanji and penmanship materials. The start is the Warring States period. There are two types of people who can write letters (Chinese bronze inscriptions craftsmen). One becomes a bureaucrat of great power. The other is the person who thinks that he will be able to eat rice without having to serve the palace anymore because he has become rich. The latter will become the Hundred Schools of Thought. And Confucius, Laozi, Mozi, etc. were born.


All Chinese legends were born around this time. At that time, the climate was warm and ironware was widespread, so they cut the trees and developed the land. If you cut a tree, a flood will occur. The legend of Yu the Great's hydraulic control, which has been around for a long time, is famous in China. It's about 2000 BC. There is also a legend that this wise man named Yu the Great created the first dynasty called Xia(BC2070~BC1600). Such a thing is a lie. The story of this era was popular a long time ago.


The structure of Chinese intellectual history is relatively simple. To put it simply, the teachings of Confucius and the ideas of Confucianism are affirmative in this world. To put it plainly, the idea is, "Let's grow up and make money, be good and take good care of our fathers and mothers and respect our ancestors."


On the other hand, Mozi's teaching is the idea of ​​"Let's live cleanly, correctly and beautifully, even in a small country", worried about the destruction of nature. However, human beings are not so good, so Mozi's group can never be a majority. People who cannot become a majority become secret societies, saying, "If we do not unite ourselves, we will die."


And intellectuals are generally contrary people. "What are you talking about, hurray for high growth?" "What are you talking about, such as the destruction of nature, trying to live cleanly, correctly, and beautifully, don't make life so sweet?" Those who are uninformed like that are vulnerable to the twisted idea of ​​a dream of a butterfly. Therefore, the Chinese ideological world will eventually be divided into Confucianism and Taoism ideology.


The mainstream of China is the idea that legalists and excellent bureaucrats govern the whole country. But that alone is not enough, so Confucian "Let's take good care of your father, mother, and ancestors" is required as a principle. In short, Confucianism is an idea to defend the system, but since society is not stable by itself, there is an old villa idea for intellectuals and uninformed people. I think the Chinese ideological world is easy to understand if you think in such a structure. Having choices stabilizes society.


However, what is interesting in China is that a genius named Mencius was born from this Confucius group. Mencius created the theory of dynasty change. As I said last time, God is in heaven and has sovereignty. And the world is left to the emperor. God looks at the world and thinks that if the emperor does bad politics, he will give a blunt warning. The warnings are famine, heavy rain, and natural disasters. "This is because you have bad politics." But in reality, it's just that the climate is changing, so it can't be helped. If the weather gets worse, you can't get rice or wheat, so a riot will occur and the dynasty will be overturned. However, Mencius created the theory that "Heaven commanded the people to revolutionize because he did not repent even if Heaven warned him." This is the theory of Ekisei kakumei. It means that the mandate is changed and the king's surname is changed.


Mencius organizes the easy surname revolution in two ways. It is "cutting down" to decapitate the former king by force. "Houbatsu"( expulsion of a disqualified monarch) .To approach the former king and give him the title of king is Zenjyo. Mencius theorized the revolution. Even though it is called Zenjyo(abdication (of a Chinese emperor) in favor of a virtuous successor), it is threatened and asked to give it away by saying, "Don't give it up and kill You." Therefore, most dynasty changes in China will follow this pattern of Zenjyo.


There is also a style in the Zenjyo. You create a wide stage called the Zenjyo stage where everyone is looking, and the emperor of the Han (Eastern Han) wants to give the emperor to Cao Pi because he has excellent qualities. Cao Pi said, "No, it's ridiculous." Repeat this several times and say, "If you say that much, I will accept it." They even make such rituals. It's a famous Han Wei story. ..


However, if you think about it, no one can understand the voice of heaven, and if the country is disturbed and you can no longer eat it, the farmers will rise up and change the dynasty. So most Chinese dynasty changes begin with a peasant uprising. This is a very dangerous idea, and in a sense, it recognizes popular sovereignty.


The reason why Chinese civilization has advanced so quickly in the world is that there are abundant writing materials and records remain. If the record remains, you can stand on the shoulders of giants. You can start from where the previous person studied and reached. I think the main reason for the rapid progress of Chinese civilization is that there are Chinese characters and a large amount of literature remains.


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