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『53』16世紀中盤『不平等条約』「カピチュレーション」の始まり The beginning of "Unequal Treaty" "Capitulation" in the middle河東 丈二

更新日:2022年10月28日


オスマン帝国のスレイマン1世が、フランスに対して認めた通商特権のこと。キャピチュレーションとも表記する。フランスのフランソワ1世は、ヨーロッパでの覇権を神聖ローマ帝国のカール5世争い、1525年のパヴィアの戦いでは手痛い敗北を喫していた。そこで、スレイマン大帝はウィーンを包囲するなどしていますから、フランソワ1世にとっては「敵の敵は味方」ということで、宗教なんかどうでもよくてスレイマン大帝と同盟を結ぶのです。生意気なハプスブルク家のカール5世をつぶすために。ヨーロッパではフランスとドイツ・スペイン、つまりフランソワ1世とカール5世がけんかをしています。ハプスブルク家はスペインとドイツを持っていてフランスをサンドイッチにしているので、フランスはハプスブルク家を許せないわけですね。

そこでフランソワ1世は、オスマン帝国と手を結ぶことを計画し、スレイマン1世もカール5世の背後のフランソワ1世と結ぶことを有利と考え、1535年、両者の連携が成立した。フランスはオスマン帝国に協力する見返りとして、大きな出来事はオスマン朝のスレイマン大帝がヨーロッパ諸国に特権として与えた「カピチュレーション」です。オスマン帝国内の諸都市(エジプトを含む)での通商上の特権(カピチュレーション)を認められた。その中には、領事裁判権という形で治外法権を認めていた。


  国力も文化も圧倒的に上位にあったオスマン朝のスレイマン大帝は、そのときフランスに対して、「小さい貧しい国だな。じゃあ、治外法権を認めてやろう。フランス人の裁判なんかしたくない。イスタンブールでフランス人が悪いことをしたら、フランスがちゃんと罰したらいい。免税も認めてやろう。どうせたいしたお金はないんだよね」と考えました。これが、カピチュレーションの始まりです。カピチュレーションは不平等条約ですが、実はフランスにとっては恩恵だったのです。


 そうするとイングランドやネーデルラント(オランダ)もスレイマン大帝のところに来て、「同じようなカピチュレーションをください」とお願いするわけです。スレイマン大帝は気前よくみんなに与えました。


 この不平等条約の考え方は、元はオスマン朝がヨーロッパの弱小国に恩恵として与えたものでしたが、ヨーロッパ諸国は「これは使える!」と考え、明治時代にアジア諸国に適用していくわけです。こういうつながりがあるから、歴史ってものすごく面白いわけですね。


 当時のオスマン朝は、めちゃオープンな国柄でした。コンスタンティノープルを落としても、東方教会の本部はそのままいていいとしました。ローマにイスラム教の本部があるような話で、いかにオープンか分かりますよね。スレイマン大帝は、優秀な人は誰でも来ていいという発想でユダヤ人もどんどん受け入れたので、金融業も発達します。

19世紀のヨーロッパ列強がアジア諸国に強要した不平等条約とは違い、あくまでオスマン帝国側の伝統的な「非イスラム教徒保護」の恩恵として認めたものであるが、後にはフランス以外の諸国も同様の特権を要求するようになり18世紀以降になると列強の経済的進出の口実として利用されるようになり、オスマン帝国の弱体化、主権喪失の状態へと進むこととなった。

しかし、英国はじめヨーロッパの列強にアジア・アフリカの国々は極めて悪質な不平等条約を強いられたのですね。


 ただ、泣きどころは海軍でした。オスマン朝はもともと陸軍の国ですから、海軍が弱い。でも、地中海に出ていくには強い海軍がいる。その頃、バルバロス・ハイレッディンという海賊の親分が、今のアルジェリアあたりを本拠にして、ヨーロッパの船を襲っていました。そこでスレイマン大帝は彼に手紙を送ります。


 「俺の子分にならないか、海軍提督にしてやる。今までの生活は一切変えなくていい。キリスト教徒の船を襲ってぶんどったものは、全部おまえらのものにしていい。ただ、プラスアルファをやる。おまえらも年を取って腰が曲がったら海賊はでけへんやろ。海から陸に上がったら、年金を山ほどやって一生楽な生活をさせてやる。どうや、海軍提督にならないか」という内容です。


 ハイレッディンは部下の海賊を集めて議論します。全員賛成します。そりゃそうでしょう。同じことをやってよく、しかもお墨付きを与えられて、「海賊じゃない。オスマン海軍やで」と言えるわけですから。しかも、辞めたら年金をもらえる。乗らない手はありませんよね。ですから、あっという間にオスマン朝の海軍は地中海随一になります。全ての海賊がオスマン朝の海軍になったわけですから。要するに、発展する国や社会は、有能な人をいかに上手に集めるかがよく分かりますよね。


その頃、ローマ教会はルターやカルヴァンのプロテスタントに押されっぱなしでしたが、ロヨラやザビエルなどパリ大学で7人の若者がイエズス会をつくって反撃に出ます。


 宗教改革でもう1つ大切なことは、ルターは「聖書に帰れ」と言っただけでしたが、カルヴァンは予定説といわれているのですが「天国へ行くか地獄へ行くかは生まれる前に決まっている」という説をとったということです。


 予定説がなぜ革命的に恐ろしいかというと、生まれる前から神様が全てを決めているということは、生まれた後にいくらお布施を積んでも関係ないということになるからです。お賽銭(さいせん)に意味はないというわけです。ですからカルヴァン派はルターを超えた過激派としてローマ教会の主敵になります。


 天国行きか地獄行きかは生まれる前から決まっているんだったら、遊んで暮らそうとは思いませんか? しかし、面白いことにカルヴァンを信奉する人々はめちゃ働くのです。自分は天国行きに決まっているから、働かないと申し訳ないという人がいるのです。それを、マックス・ヴェーバーという人が『プロテスタンティズムの倫理と資本主義の精神』という名著で、勤勉に働くという概念はここから生まれたと指摘しています。


The beginning of "Unequal Treaty" "Capitulation" in the middle of the 16th century

 The trade privilege granted to France by Suleiman the Magnificent of the Ottoman Empire. Also referred to as capitalization. Francis I of France struggled for supremacy in Europe with Charles V of the Holy Roman Empire, and suffered a painful defeat at the Battle of Pavia in 1525. Therefore, since Emperor Suleiman surrounds Vienna, Francis I says that "the enemy of the enemy is an ally", and he forms an alliance with Emperor Suleiman regardless of religion. To crush the cheeky Habsburg family Charles V. In Europe, France and Germany / Spain, that is, Francis I and Charles V, are fighting. The Habsburgs have Spain and Germany and have France as a sandwich, so France cannot forgive the Habsburgs.

Therefore, Francis I planned to join hands with the Ottoman Empire, and Suleiman I also considered it advantageous to join Francis I behind Charles V, and in 1535, the cooperation between the two was established. In return for France's cooperation with the Ottoman Empire, the major event is the "capitulation" that the Ottoman Empire Suleiman gave to European countries as a privilege. He was granted trade privileges (capitulation) in cities within the Ottoman Empire (including Egypt). Among them, extraterritoriality was recognized in the form of consular jurisdiction.


Suleiman the Magnificent of the Ottoman dynasty, who was overwhelmingly superior in national power and culture, told France at that time, "It's a small poor country. Then, let's recognize extraterritoriality. I don't want to have a French trial. If the French do something wrong in Istanbul, France should punish it properly. I'll allow tax exemption. They don't have much money anyway. " This is the beginning of capitulation. Capitulation is an unequal treaty, but it was actually a boon to France.


Then England and the Netherlands (Netherlands) also came to Suleiman the Magnificent and asked, "Please give me the same capitulation." Emperor Suleiman generously gave it to everyone.


The idea of ​​this unequal treaty was originally given by the Ottoman Empire as a benefit to weak European countries, but European countries think that "this can be used!" And apply it to Asian countries in the Meiji era. is. Because of this kind of connection, history is very interesting.


The Ottoman dynasty at that time was a very open country. Even if Constantinople was dropped, the headquarters of the Eastern Church could remain. You can see how open it is by talking about the headquarters of Islam in Rome. Emperor Suleiman accepted more and more Jews with the idea that any excellent person could come, so the financial industry would develop.

Unlike the unequal treaty that the European powers of the 19th century imposed on Asian countries, it was recognized as a benefit of the traditional "non-Muslim protection" of the Ottoman Empire, but later, the same applies to countries other than France. After the 18th century, it was used as an excuse for the economic advancement of the great powers, weakening the Ottoman Empire and losing sovereignty.

However, the great powers of Europe, including the United Kingdom, have forced Asian and African countries into extremely vicious unequal treaties.


However, the trouble was the Navy. Since the Ottoman Empire was originally a country of the Army, the Navy is weak. But there is a strong navy to get out into the Mediterranean. At that time, a pirate boss named Barbaros Hayreddin was attacking a European ship based in what is now Algeria. So Suleiman the Magnificent sends him a letter.


"Would you like to be my subordinate? You'll be an admiral of the Navy. You don't have to change your life at all. Everything that hits a Christian ship can be yours. You'll do it. If you get old and bend down, the pirates won't go out. If you go ashore from the sea, I'll give you a lot of pensions and make you live a comfortable life. It is the content.


Hayreddin gathers and discusses the pirates of his subordinates. They agree with everyone. Well it would be so. You can do the same thing, and with the endorsement, you can say, "I'm not a pirate. In the Ottoman Navy." Moreover, if you quit, you will get a pension. There is no way you can't ride it. So, in no time, the Ottoman Navy will be the best in the Mediterranean. All the pirates became the Ottoman Navy. In short, developing countries and societies can see how well they can attract talented people.


At that time, the Roman Church was being pushed by the Protestants of Luther and Calvin, but at the University of Paris, such as Loyola and Xavier, seven young people formed a Jesuit to fight back.


Another important thing in religious reform was that Luther just said, "Go back to the Bible," but Calvin is said to be a predestination, but "going to heaven or going to hell is before birth. It means that he took the theory that "it has been decided".


The reason why the predestination is revolutionary and scary is that the fact that God decides everything before he is born means that it doesn't matter how much he gives after he is born. There is no meaning in offering money. Therefore, the Calvinists become the main enemies of the Roman Church as radicals beyond Luther.


If it was decided before you were born whether you were going to heaven or hell, wouldn't you like to play and live? However, interestingly, the people who follow Calvin work a lot. Some people say he's sorry if he doesn't work because he's decided to go to heaven. Max Weber points out that in his famous book "The Ethics of Protestantism and the Spirit of Capitalism", the concept of working diligently was born from here.


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